Мистецтвво дерев'яної скульптури в Україні має давні традиції. Є припущення, що дерево як матеріал для скульптури використовували уже в період трипільської культури.
Найвища точка в розвитку дерев'яної скульптури XVII-XVIII ст. Майстри створили унікальний український стиль "козацького бароко". По території держави зводили дерев'яні церкви, де точність ліній була поэднана з ажурністю різьби. Прикрашали балки, карнизи, предмети господарського вжитку, меблі, скрині, посуд, військове спорядження.
Важлива сторінка історії українських промислів — різьба церковних іконостасів та інших предметів культу. Лідірує тут рослинний орнамент із позолотою (виноградна лоза, соняшник, мальви). Барокові візерункові мотиви часто доповнювали фігурами святих або ангелів. Такі композиції — архітектурний елемент багатоярусних іконостасів.
Золочівщина також має своїх майтрів цього виду мистецтва. Серед них:
Маркевич Андрій Степанович. Народився у
багатодітній родині, де було шестеро дітей. Батько мав золоті руки все умів
робити, над дітьми тримав дисципліну та прищеплював їм любов до праці. У
дитинстві п. Андрій мав можливість навчатися в музичній школі.
Сам митець згадує, звідки взявся талант
малювати та робити скульптури по дереву. Рідний дядько Йосип (материн брат) був
репресований більшовиками і засланий до Сибіру. Сестрі, як подяку за підтримку
і допомогу, пересилав свої малюнки на папері. Вони ж були дуже подібні до
малюнків Марії Приймаченко – козак з дівчиною біля криниці, хата під стріхою з
бузьком на гребені… Словом, дядько гарно малював.
Маркевич Андрій Степанович |
У школі Андрій добре малював, умів легко
намалювати портрет Шевченка. Відвідував гурток малювання.
Працюючи свого часу на Золочівському
радіозаводі, якось побачив у гравірувальника Михайла Коре невського на столі
виріб з дерева. Сподобалося. І тоді відчув силу, що сам може таки творити,
творити «пісню дерева».
Зараз у самодіяльного
скульптора по дереву вже багато виробів коренепластики. За оцінками місцевих
поціновувачів його витворів, вони вже на сьогоднішній день коштують сотні, а то
й тисячі умовних одиниць.
Скульптор виставляв
свої твори у музеї «Золочівський замок» (2008 рік), на спеціалізованій
виставці, присвяченій його творчості (коренепластика, вироби з дерева), його
роботи прикрашають внутрішні приміщення Золочівського монастиря оо. Василіан.
Учасник етнографічного фестивалю «Чисті джерела Бугу» (28-31 серпня 2008
року, село Верхобуж Золочівського району Львівської обл.), де експонував свої
вироби з дерева.
Калиневич Любомир Васильович. Народивсяу місті Кам’янка-Бузька. За фахом – інженер, працював
майстром на Золочівському радіозаводі.
Любомир Калиневич
– художник-аматор, що був закоханий в природу рідного краю. Він міг днями
блукати по лісі в пошуках оригінальних коренів, наростів, сухих гілок, щоб
потім зробити з них твори мистецтва. І важко повірити, що ці чудові вази,
чудернацькі птахи зроблені саме з такого матеріалу.
Коренепластика Л. В. Калиневича |
Перша персональна
виставка Любомира Калиневича відбулась у 1999 році у Львівській картинній
галереї при підтримці директора галереї Бориса Григоровича Возницького. Близько
60-ти робіт автора знаходяться у постійно діючій експозиції Кам’янко-Бузького
краєзнавчого музею. Шістдесят своїх робіт Любомир Калиневич подарував Музею народної архітектури, що
у м. Львові.
Скульптурні
роботи Любомира Калиневича розміщені у холі Золочівського районного
Народного дому ім. І.Білозіра, а також у читальному залі Центральної
районної бібілотеки ім. І.Франка.
Немає коментарів:
Дописати коментар